Wat is een stakeholder analyse?
Een stakekholdersanalyse geeft de organisatie inzicht in de risico's en kansen van haar omgeving maar benoemd ook de belangrijkste stakeholders van de organisatie. De omgeving en de context waarin een organisatie zich bevindt heeft invloed op de organisatie. Dit moet dan ook worden meegenomen bij het inventariseren van de risico's en kansen. Veel bedrijven vullen het stakeholdersanalyse model in. Een stappenplan kan je helpen de stakeholdersanalyse makkelijker uit te voeren.
Stakeholderanalyse stappenplan?
- Identificeren van stakeholders: breng de stakeholders van de organisatie in kaart. Het stakeholdersanalyse model geeft een beeld over welke stakeholders er zijn. Tip: doe het samen met je team, zodat er geen stakeholders over het hoofd worden gezien.
- Groepeer de stakeholders: maak een groepsindeling van de stakeholders. De stakeholders kunnen onderverdeeld worden in de verschillende elementen uit het stakeholdersanalyse model. Deze zijn: klanten, producenten van substituten, toetreders, concurrenten, leveranciers, overheid, belangenverenigingen, omwoners, medewerkers en natuurlijk de aandeelhouders. Je krijgt zo een helder overzicht.
- Priorteer de stakeholders: bedenk welke stakeholders top of mind moeten zijn. Je moet hierbij kijken naar de mate waarin de stakeholder macht heeft op de organisatie. Ook moet je kijken naar welke stakeholders het meest van belang zijn. De effecten van deze stakeholders zullen positief of negatief kunnen uitvallen.
- Ontwikkel een plan: bedenk welke stakeholders, welke aanpak nodig hebben. Je kunt de stakeholders indelen in de mendelow matrix. Deze matrix heeft twee dimensies. De eerste dimensie is de mate van macht en de tweede dimensie is de mate van interesse. Je kunt hiervoor natuurlijk kijken naar stap 3.
- Zoek verbanden: breng de verbanden tussen de stakeholders in kaart. Zoek naar eventuele verbanden en teken deze uit. De medewerkers staan bijvoorbeeld in verband met vakbonden. Als je ook de relaties zoekt, maak je je stakeholdersanalyse compleet.
Wat wij doen?
Met onze auditmethode maken wij audits leuk en interactief. Ons team helpt organisaties in te laten zien dat kwaliteitsmanagement en interne audits meer resultaten kunnen opleveren.
Bij ons staat procesverbetering altijd voorop. Naast de Brown Paper Audit bieden we ondersteuning op gebied van procesmanagement, begeleiding van interne audits of helpen met certificering.
Praktisch
We hebben oog voor wat werkt en haalbaar is.
Structuur
We houden overzicht en brengen onze ervaring mee.
Aandacht
We nemen de tijd voor het proces én de mensen.
Stakeholderanalyse 2.0 - Een andere methode
De traditionele stakeholdersanalyse waarbij een stappenplan het enige uitgangspunt is, is wat ons betreft een achterhaalde gedachte. Wij geloven dat samenwerking met stakeholders een essentieel onderdeel is van jouw organisatie.
Met behulp van Brown Paper begeleiden wij stakeholdersanalyses op een andere manier. Onze aanpak is gebundeld in de training stakeholdersanalyse.
De resultaten voor jouw organisatie:
- Beter beeld van de omgeving
- Ontdekken kansen/risico's van de omgeving
- Strategische aanpassingen door ontdekkingen in de keten
- Beter inspelen op de omgeving door nieuwe strategieën
Haal meer resultaat uit proces- en kwaliteitsmanagement
Op gebied van kwaliteitsmanagement helpen wij organisaties verder met:
- Uitvoeren of begeleiden van interne audits
- Uitvoeren procesinventarisaties
- Procesbeschrijving maken of handboek
- Begeleiding van certificering ISO
- Praktische training interne auditteams