Stakeholderanalyse 

Wij helpen je met het in kaart brengen van je stakeholders.

Interne, externe en interface stakeholders

Bij een stakeholderanalyse breng je alle stakeholders van de organisatie in beeld. Je kijkt naar wat hun belangen zijn en naar hoe je daar het beste mee om kan gaan.

Stakeholders kun je verdelen in intern en extern. Hieronder worden er voorbeelden per groep benoemd om meer duidelijkheid te geven over wie en wat stakeholders nu daadwerkelijk zijn en wie er dus ook betrokken moeten worden bij een stakeholderanalyse.

Interne stakeholders

  • Werknemers
  • Managers
  • Aandeelhouders
  • Investeerders
  • Ondernemingsraad

Externe stakeholders

  • Leveranciers
  • Klanten
  • Media
  • Crediteuren
  • Concurrenten

Interface stakeholders

  • Overheid (EU/Nationaal)
  • Lokale overhead
  • Maatschappij
  • Consumentenbond
  • Opleiding en scholen

Wat wij doen?

Met onze auditmethode maken wij audits leuk en interactief. Ons team helpt organisaties in te laten zien dat kwaliteitsmanagement en interne audits meer resultaten kunnen opleveren.

Bij ons staat procesverbetering altijd voorop. Naast de Brown Paper Audit bieden we ondersteuning op gebied van procesmanagement, begeleiding van interne audits of helpen met certificering.

Bekijk onze dienstverlening

Praktisch

We hebben oog voor wat werkt en haalbaar is.

Structuur

We houden overzicht en brengen onze ervaring mee.

Aandacht

We nemen de tijd voor het proces én de mensen.

Hoe maken wij een stakeholdersanalyse?

Hieronder is een stappenplan beschreven voor het maken van een stakeholderanalyse.  Dit stappenplan is bedoeld als hulpmiddel voor het uitvoeren van een analyse als onderdeel van het business plan.

Stap 1: Zorg voor een overzicht van de stakeholders

Je start je analyse met het maken van een overzicht van alle belanghebbenden. Hiervoor kan je gebruik maken van verschillende methodes zoals mindmapping/brainstormsessies maar ook het INK-managementmodel kan hier een praktisch hulpmiddel voor zijn. Het is hierbij belangrijk om onderscheid te maken tussen interne belanghebbenden en externe belanghebbenden.

Stap 2: Maak een inventarisatie van belangrijke wetten, wensen & eisen

Breng vervolgens de belangrijkste verwachtingen en eisen van de stakeholders in kaart. Houd hierbij rekening met de wet- en regelgevingen die hierbij van kracht zijn.

Stap 3: Bepaal wat de mate van belang en de mate van invloed is stakeholders

Uiteraard heeft iedere stakeholder een bepaald belang bij het resultaat of het succes van de organisatie. In een stakeholdersoverzicht kan je dit inzichtelijk maken door per stakeholder aan te geven wat de mate van invloed is op de bedrijfsvoering.  Met de uitkomst van deze analyse heb je belangrijke informatie in handen over de positie die de belanghebbenden hebben t.o.v. de plannen van jouw organisatie.

Stap 4: Bepaal de samenwerkings- & communicatiestrategie

De uitkomsten van bovenstaande analyse kan je benutten om de samenwerkings- & communicatie strategie te bepalen.

Stap 5: Borg de stakeholdersanalyse in het businessplan proces

De stakeholdersanalyse biedt hiermee een goed hulpmiddel om alle relevante belanghebbenden voor de organisatie vast te stellen.  Daarnaast kan je hiermee bepalen welke eisen van de belanghebbenden relevant zijn voor de bedrijfsvoering. Het is van belang om deze eisen te blijven monitoren en beoordelen. Een managementdashboard met KPI's kan een handig hulpmiddel hiervoor zijn.

Een stakeholdersanalyse kan ook prima worden gemaakt door middel van het gebruik van een Brown Paper. Op deze pagina lees je meer over hoe dat kan en welke voordelen een stakeholdersanalyse op een Brown Paper heeft.

Emiel Kort
06-10877863

stuur een app

Haal meer resultaat uit proces- en kwaliteitsmanagement

Op gebied van kwaliteitsmanagement helpen wij organisaties verder met:

Neem contact op: